entreprenor-23-sep-2016-original

Ett ofrivilligt nyårsfirande i ett flygplan över Atlanten fick Erik Tengvall att lägga advokatplanerna åt sidan för att starta Forsenad.se.

Sedan ett år tillbaka stångas han med de stora flygbolagen för att hjälpa resenärer som fått sitt flyg inställt eller försenat att få pengarna tillbaka.

– Jag var så arg och frustrerad över att först ha fått vänta i 24 timmar på att flyga hem till Sverige och att sedan tvingas fira nyår på ett flygplan. När jag bara fick 500 kronor från mitt försäkringsbolag som kompensation bestämde jag mig för att kolla upp vad som egentligen gäller, säger Erik Tengvall, i dag vd på Forsenad.se.

Det visade sig att han hade rätten på sin sida. Enligt den EU-förordning, som reglerar vilka rättigheter konsumenter har när ett flyg är försenat eller inställt inom EU, ska ersättning utgå när förseningen är längre än tre timmar.

– Problemet här är att få konsumenter vet om detta och de som ändå tar sig tid och skriver ett brev till det berörda flygbolaget får oftast sin begäran avslagen. Trots att de har rätt att få ersättning, säger Erik Tengvall.

Han konstaterar att de allra flesta flygbolagen är väl medvetna om vilka regler som gäller men att de drar nytta av sin storlek och litar på att kunderna inte vågar ta ärendet vidare till domstol i rädsla för att förlora. Själv lyckades han få tillbaka 5 700 kronor från sitt flygbolag. När han sedan började hjälpa sina vänner som hamnat i samma sitts föddes idén om att hjälpa fler besvikna och arga resenärer.

En månad efter det att Erik Tengvall gick ut juristprogrammet, i juni 2015, startade han Forsenad.se, tillsammans med vännen Adam Lewenhaupt. I januari anslöt även Josefin Böhm som arbetar med att öka bolagets synlighet och få fler flygresenärer att känna till sina rättigheter.

Hittills har 900 personer fått tillbaka 3,7 miljoner kronor genom Forsenad.se, ett resultat Erik Tengvall är nöjd med. Genom en fullmakt från kunderna får Erik Tengvall rätt att driva processen mot berörda flygbolag. Vissa svarar inom två veckor, andra fyra månader och andra aldrig, vilket gör att de tvingats att gå till domstol.

Den största utmaningen hittills har varit de segdragna processerna som gör att det tar lång tid innan några pengar betalas ut.

– I början, när vi kom med våra krav, testade nog flygbolagen oss för att se vad vi vågade göra. I dag har vi tagit ett flertal ärenden vidare till domstol både i Sverige och ute i Europa och det slutar nästan alltid med att klienterna får sin ersättning.

Förutom ett lån från Almi har Forsenad.se växt organiskt.

– Fram till i dag har vi testat vad vår tjänst håller för. Nu vet vi att vi vinner de flesta fallen. Det har varit en häftig resa och vi är redo att skala upp verksamheten. Vi letar just nu efter investerare som kan satsa både pengar och kompetens i bolaget.

– Eftersom EU-förordningen gäller för hela EU har vi en enorm marknad att ta oss an. Ambitionen är att inom några år finnas i flera länder.

Läs hela artikeln här.

Bild: Jessica Gow/TT

Posted on September 23, 2016 in -

Back to Top