TRSteam

DI Digital: De ska ge dig pengarna tillbaka för sena flyg

TRS Travelright går ihop med Försenad.se och bildar Nordens största bolag inom ersättning för flygförseningar. Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert investerar i bolaget.

Att hjälpa passagerare få den ersättning som EU:s regler ger dem rätt till vid en flygplansförsening. Det är affärsidén bakom TRS Travelright Services och Försenad.se.

Nu går de samman för att bilda Nordens största bolag inom området.

”Det har varit extremt tufft att bygga upp det här bolaget. Vi har varit i rätten mot alla stora flygbolag. Men nu börjar de inse att de kan förenkla processen genom att jobba med oss. Många söker ersättning och vi är bra på att rensa bort de som inte har rätt till kompensation, vilket flygbolagen annars måste göra själva”, säger Henrik Schröder, vd för TRS Travelright, tillika det nya bolaget som får namnet TRS Försenad.

Enligt EU:s regelverk har passagerare rätt till kompensation för föreningar på över tre timmar, vid inställt flyg eller nekad boarding. Och det kan handla om mycket pengar; mellan 2 400 och 5 800 kronor per person, i kompensation för förlorad tid och andra kostnader.

Ändå är det få som begär och lyckas få ersättning. Detta eftersom processen är krånglig och dyr.
På TRS Travelright och Försenad.se uppger man sig ha hjälpt närmare 20 000 svenskar att få över 65 miljoner kronor i sammanlagd ersättning sedan starten, 2013 respektive 2015.

”Kapitalet ska användas till tillväxt i övriga Europa. Den har summan räcker i upp till ett år”, säger Henrik Schröder, vd för TRS Försenad som får 13 medarbetare.

I samband med att bolagen går samman tar man in riskkapital från en grupp investerare. Beloppet är hemligt, men enligt en källa till Di Digital rör det sig om knappt 10 miljoner kronor. Två investerare som ger sig till känna är Avito-grundarna Jonas Nordlander (NTL) och Filip Engelbert (NTL).

”Företagen löser ju ett problem som nästan alla känner igen. Från att ha varit nästan omöjligt att lyckas få den ersättning man har rätt till från flygbolagen, är det nu lika enkelt som att köpa något på nätet, vilket är fantastiskt”, säger Jonas Nordlander.

Av 

Läs hela artikeln här

 

Posted on May 8, 2017 in -

Back to Top